Toyota Corolla SEG.!!

Keluarga aku memang keluarga TOYOTA. Sejak dari ayah aku lagi dia dah pakai kereta brand Toyota nie dari KE20,KE70, COROLLA LE/XL/AE80, COROLLA  SE/AE100, sekarang aku pakai TOYOTA SEG/AE111, Ayah aku pulak dah upgrade pakai TOYOTA COROLLA ALTIS, mak ayah mentua aku pulak, aku rekomen pakai TOYOTA AVANZA.
Kira kalo nak kelentong aku pasal toyota yang old school nie insyallah aku boleh hendle la, cuma yang model baru jer kurang sikit sebab tak mampu pakai jadi tak dapat nak menjiwai lg heehee..




Nie Model COROLLA SEG 1.6 / BODY TRIM AE111 YEAR 2000
atau nama lain SEG CRYSTAL LIGHT 
kalau keluaran untuk JEPUN dipanggil AE111 GT 4 Door


Nak cakap pasal kereta nie memang aku cerewet dan teliti sangat, bukan aku tak support barangan tempatan nie tapi kalo dari ayah aku dah pakai brand nie secara semulajadinya aku pun terjebak la, dulu mana ada lg brand PROTON,PRODUA,NAZA ni bagai.  Semua jenama luar kan. Dari segi kualiti aku tak nak cakap la korang sendiri nilai.

Sebenarnya dari segi ketahanan produk bergantung kepada penjagaan korang sendiri, kalo korang sentiasa buat selenggara berkala cara penggunaan produk yang betul  insyallah produk tu akan tahan, dia macam manusia jugak korang tak jaga kesihatan korang sakit tue jer, contoh macam sekarang nie Toyota Avanza mentua aku dah rosak moto dgn switch power window dia kereta baru tahun 2008 sedangkan kereta aku tahun 1995 tak rosak lagi. Satu lagi bagi aku kereta nie jangan banyak tangan pakai, aku memang kedekut sikit la,biasala kalo dah byk tangan nie kite duk jaga tapi bila kat tangan orang kite tak tahu kan. Tapi korang jangan risau kalo aku nk pinjam kereta korang kompem aku jaga rapi punya,tak percaya tanya la wife aku heehee..


kalo nak tanya apa-apa berkenaan kereta korang leh jer tanya, selagi aku boleh tolong aku tolong.. 

3 comments:

Anonymous said...

Salam..Nak bertanya...sy pakai Kereta Toyota Corolla ae80...Masalah Kereta saya tu die selalu mati enjin n Kereta mcm sebu..kalau nak dikatakan plug, sy Bru lepas tukar..Kalau nak ckp pasal alternator..Xde masalah sbb bateri Kereta x kong...Boleh saya Tau ape masalahnye?

Mohd Fadhlil said...

wasalam..maaf la lmbt reply heehee..
pertama kalo disebabkan selalu mati enjin dan sebu kalo dah tukar plug pun sama cuba tuan buat service throttle body kadang2 sebab dh lama intake throttle tu kotor dan service segala sensor vacum yg berada di throttle body.ini kira melibatkan kos yg minimum.
kedua kalo masih sama jugak cuba tuan periksa kekuatan fire/rintangan api dari distributor ke plug kalo lemah kemungkinan cable plug bermasalah atau coil distributor bermasalah.
ketiga kalo masih sama jugak cuba tuan buat pemeriksaan tahap kekuatan "compression" piston sebab kalo enjin lama nie piston dh longgar dan tekanan kurang, tu antara sebab tpi tak semestinya tepat tekaan sy, apa2 pun kena bawak kpd mekanik.

Anonymous said...

Salam tuan, blh suggest kereta2 yg kos maintenance rendah? Mungkin dalam 5 jenama pilihan. TQ